Hieronder treft u een aantal foto's aan van verkeersborden en/of verkeerssituaties. Ze zijn allemaal gemaakt in 2003 en 2004. Wat zijn de consequenties als de weggebruiker zich (niet) houdt aan deze borden?
 |
Gaan we bij alle borden uitleggen wat ze betekenen? |
 |
Goed opletten en tellen. Ze gaan toch wel twee keer links en dan rechts? Was hier J03 niet logischer geweest? |
 |
Dit bord staat op de voor het openbaar verkeer openstaande weg die gelegen is op het terrein van een inrichting voor gehandicapten. Je zult hier maar een voetganger aanrijden. |
 |
Dit bord 30km heeft zo weinig effect bij werkzaamheden, want 20 meter verder is de maximum snelheid weer 50 km/uur. Hier gaat het bij werkzaamheden heel vaak fout. |
 |
Welke richting is hier nu verplicht. Volg ik de pijlen of het bord? En als ik nu boven op de geleider rijdt? Wie betaald dan de schade? |
  |
Volgens de bijlage I van het RVV'90 moet een bushaltebord geel zijn. Als dat niet nodig is mag dan een inrijverbod ook groen zijn met een paarse rand. En als dit geen bushalte is mag je daar dus gewoon parkeren. |
 |
Dit bord staat op een 80 km/uur weg die 's-nachts in het geheel niet verlicht is. Je zult maar op die middengeleider botsen. |
 |
Welke vrachtauto's mogen er nu wel of niet in. Langer dan 6 meter, breder van 6 meter of hoger dan 6 meter. Als we uitgaan van lengte dan betekent dit onderbord dat er alleen vrachtauto's in mogen die lager zijn dan 6 meter. Waarschijnlijk is het tegengestelde de bedoeling maar dan had er "uitgezonderd korter dan 6 meter" of iets dergelijks op het bord moeten staan. |
 |
Dit bord bebouwde kom staat alleen links van de weg. Rechts staat helemaal niets. Je kunt dus nooit weten dat je in een bebouwde kom zit als bij het binnenrijden een tegemoet komende vrachtauto het bord aan de linkerzijde afdekte. |
 |
Nog een zelfde situatie als bij bovenstaande foto is omschreven |
 |
Ook dit is geen juiste bebouwde kom. |
 |
Officieel mag er helemaal geen 50 km/uur bord meer worden gebruikt. Als het dan ook nog zo versleten is dat de kleur veranderd lijkt weghalen de beste oplossing. |
 |
Hoewel hier duidelijk sprake is van een tot parkeren bestemd weggedeelte zoals bedoeld in artikle 65 lid 3 van het RVV, worden hier auto's op de strook bekeurd voor het parkeerverbod. Niet omdat het gevaarlijk is maar omdat er een betaald parkeervoorziening in de omgeving ligt die kennelijk niet voldoende klanten trekt. |
 |
Bij dit stopbord ontbreek de verplichte stopstreep. Omdat de markering aan beide zijden van de verhoging een zogenaamde taludmarkering is, is er ook geen sprake van een uitrit. |
 |
Wat is een uitstapstrook? Mag je hier dan niet laden en lossen? Een onnodig en verwarring stichtend bordje dus. |
  |
Deze twee palen met borden staan ongever 100 meter uit elkaar langs dezelfde weg. Weet u de juiste volgorde. De uitvoeringsvoorschriften zeggen dat het bord met het laagste nummer onder dient te worden aangebracht. Dus voorrangweg (B1) dient onder het fietspadbord (G11) te zijn aangebracht. |
 |
De voorrangsdriehoek (B06) aan de rechterzijde ontbreekt. Je kom aanrijden en let dus goed op het verkeer van rechts (en zie het bord dat links staat over het hoofd) en verleent dat keurig voorrang. Wat nu als je in botsing kom met een auto van links? |
 |
Dit bord staat nog steeds ergens in Tiel hoewel het als sinds 1 november 1990 geen enkele rechtskracht meer heeft. Kennelijk houdt men er zich nog steeds aan. Vraag is alleen of er ook voor wordt bekeurd? |
 |
Alleen het plaasten van een bord maakt er toch geen erf van. Hier is duidelijk iets mis met de inrichting. |
 |
Wat is de betekenis van dit onderbord? Mag je ergens anders bij een stopverbod wel in de berm parkeren? Nee dus en dat geeft dan weer misverstanden. Een verkeersdocent zegt dat als de tekst ter ondersteuning is, deze zo iets moeten zijn als: "Geldt dus ook voor de bermen klojo". Bord dus beslist niet toepassen! |